Bli av med tävlingsnerver
8 april, 2015
1

Tävlingsnerver är inte roligt! Alla som någon gång har tävlat med hund vet hur påfrestande det är för nerverna och kan vittna om frustrationen. Det spelar egentligen ingen roll vilken sport det är – tävlingsnerver får de flesta.

Det är helt naturligt att bli nervös inför en träning men ändå så finns det där. Om man har mycket nerver är uttryck som ”Lite nerver ska det vara” eller ”Jag gillar nervositeten, då vet jag att det är på riktigt” otroligt påfrestande. Men vet du vad? Du är faktiskt inte ensam om att ha tävlingsnerver och det finns välbeprövade metoder att ta till. Här kommer det!

Bota tävlingsnerver

Det är ganska enkelt, du vill något så mycket att du inte kan kontrollera dig själv än mindre din hund. Kort och gott handlar det om att ta kontroll och bryta tankemönster – KBT när det är som bäst. Oavsett vilken sport du håller på med så hjälper dessa verktyg.

Steg 1

Punkta ner för dig själv vad som händer när du tävlar.

  • När börjar nervositeten?
  • Hur tänker jag när jag börjar bli nervös?
  • Vilka handlingar utför jag när jag blir nervös?
  • Vad gör jag åt saken?
  • Fungerar det?

Oavsett vad du har svarat på frågorna som kommer 9 av 10 personer inte veta hur de fakiskt beter sig eller vad de tänker. Allt är i ett stort brus. Därför ska du börja med att utvärdera och analysera ditt eget beteende. Utsätt dig för faran! Det behöver inte vara värre än att tio främmande personer får titta på när du utför moment. Skriv ned allt och reflektera över dina känslor! Eller be en kompis anteckna medan testet görs.

Steg 2

Nu är du medveten om dina problem. Då återstår – vad ska du göra åt dem?
De flesta har problem med att de klankar ner sig själva innan tävlingen. Man tänker ”Det här klarar jag aldrig” – men varför ger du dig själv inte chansen först att testa?
Regel nummer ett: Klanka aldrig ner på dig själv. Vill du inte att det ska gå – då går det inte.
Varje gång du börja tänka de här tankarna – se en stoppskylt visuellt framför dig och sluta tänk de tankarna. Ransonera bort det och koncentera dig på annat.

Regel nummer två: Ladda upp dig själv med positiva tankar men framförallt – behåll minnen från bra stunder. Kanske var det en gång på träningen när allt bara flöt på, hur kändes det i kroppen då? Kanske har du en tävling sedan innan som du klarat, vilken känsla återkom då? Eller om när du överlevererade på jobbet och kunden blev nöjd? Lagra dessa känslor och ta fram dem när osäkerheten kryper fram.

Regel nummer tre: Ge inte domaren en fördel. I de flesta sporterna har man banvandring eller är i närheten av domaren innan start. Prata inte högt om dina svårigheter, behåll dem för dig själv och från dina medtävlande. Att ge andra en del av facit är inte att ge sig själv en värdig chans!

Här är lista du kan hjälp till vid tävling:

  1. Klanka inte ner på dig själv eller din hund!
  2. Samla på bra känslor och hämta energi därifrån
  3. Behåll dina svårigheter för dig själv
  4. Det här ger dig en god grund att jobba vidare med dina nerver. Men kom ihåg: att ha kontroll är att skapa fokus! Du kommer aldrig att bli av med dina nerver om du inte sätter dig själv och dina tankar under luppen, våga utama dig själv så kommer vägen framåt bli mycket enklare.
    Lycka till!

    Rösta

Kommentera

1 comment

  1. […] nervositet, vem har tid med det? Appropå det har vi skrivit en guide till att tävla med hund och hur man blir av med tävlingsnerver. I övrigt rekommenderar vi att ta det lugnt och njuta av ögonblicken. De vanligaste felen är […]